O projektu
Naziv projekta: IN KULTUR- kulturnom inovacijom za rast zajednice
Referentni broj projekta: UP.04.2.1.11.0077
Nositelj projekta: Hrvatska udruga za turističke i kulturne rute „TUR KUTUR“
Projektni partneri: Hrvatsko društvo kulturnog turizma „CroCulTour“ i Udruga „Dalmatia Event“ za organizaciju turističkih, kulturnih, glazbenih i umjetničkih događanja, edukativnih radionica, rad na očuvanju tradicijske kulturne baštine.
Kratki opis projekta:
IN KULTUR- kulturnom inovacijom za rast zajednice je projekt kojem je svrha ojačati kapacitete OCD-ova kao odgovor na potrebe lokalne zajednice u upravljanju krizom kroz stvaranje mogućnosti za gospodarski rast tijekom krize. Njihovi kapaciteti ojačati će se putem edukacija, vježbi i radionica, a s ciljem da stečena znanja i vještine primjene u motiviranju ranjivih skupina (žene, mladi, pripadnici nacionalnih manjina) za pokretanje vlastitog posla u kreativnim i kulturnim industrijama na području baštine.
U sklopu projekta koji je službeno počeo 7. prosinca 2021., a traje do 7. prosinca 2022. godine planirano je provesti izobrazbu i unaprjeđenje kapaciteta OCD-ova, provoditi izobrazbu i drugih oblika jačanja i unaprjeđenja kapaciteta zaposlenika, vodstva i/ili volontera OCD-a za neposredan rad u području projektnih aktivnosti, poticati volonterstvo u lokalnoj zajednici i organiziranje volonterskih programa te jačati kapacitete OCD-ova za unaprjeđenje javne svijesti i aktivnosti zagovaranja te rješavanja potreba ranjivih skupina uslijed kriznih situacija.
Cilj i očekivani rezultati projekta:
Cilj projekta je jačanje kapaciteta Prijavitelja i partnera za provedbu aktivnosti u lokalnim zajednicama u svrhu zapošljavanja, obrazovanja, socijalnog uključivanja, dobrog upravljanja i upravljanja u kriznim situacijama.
Jačanjem znanja i kreiranjem mogućnosti stvaranja uvjeta za zapošljavanje i samozapošljavanje poglavito ranjivih skupina (mladi, žene i nacionalne manjine) će se promovirati dostupnost kulturne baštine i tradicijskih kulturnih praksi kroz kreiranje inovativnih poslovnih modela, odnosno inovativni načini kreiranja proizvoda i usluga koje se temelje na kulturnoj baštini: stari zanati, rukotvorine, gastronomska baština, glazba, slikarstvo i dr.
Elementi projekta:
- Jačanje kapaciteta lokalnih organizacija civilnoga društva
- Jačanje kapaciteta OCD-a i provedba savjetovanja udruga kao poslodavaca u kriznim situacijama
Promidžba i vidljivost
Upravljanje projektom i administracija
Razdoblje provedbe projekta: 7. prosinca 2021. godine – 7. prosinca 2022. godine
Ukupna vrijednost projekta iznosi 432.800,00 HRK.
Bespovratna sredstva osigurana su iz Europskog socijalnog fonda: 367.880,00 HRK (85%) i Državnog proračuna Republike Hrvatske: 64.920,00 HRK (15%).
IN KULTUR ima za cilj ojačati kapacitete kreativnih aktera uključenih u projekt. Odnosi se na osnaživanje mreže kreativnih aktera (OCD-ova), izgradnjom njihovih kapaciteta s poboljšanim vještinama u komunikaciji i upravljanju kreativnim i kulturnim industrijama s naglaskom na baštinu kao odgovor na potrebe lokalne zajednice u kriznim situacijama. Projekt promovira sociokulturni i gospodarski razvoj u nepovoljnim sektorima kulture kroz sustav jačanja znanja i vještina za samozapošljavanje ranjivih skupina (mladih, žena, pripadnika nacionalnih manjina) na osnovi baštine (naslijeđena materijalna i nematerijalna kulturna baština) te mogućnosti rasta, razvoja i zapošljavanja u kriznim situacijama kroz razvoj kreativnih i kulturnih industrija. Tome u prilog ide jedan od strateških ciljeva Nove europske agende za kulturu (EC 2018.) u kojoj je strateški cilj 1. "Socijalna dimenzija - iskoristiti snagu kulture i kulturne raznolikosti za socijalnu koheziju i dobrobit".
UNESCO definira kreativne i kulturne industrije kao sektor organiziranih aktivnosti čiji je osnovni cilj produkcija ili reprodukcija, promocija, distribucija i/ili komercijalizacija proizvoda i usluga iz područja kulture, umjetnosti i baštine. Europska komisija ističe kako je rast kreativne i kulturne industrije u 21. st. rezultat digitalnog razvoja i posljednje ekonomske krize, naglašavajući da je podrška ovom sektoru danas izrazito važna te da one na razini EU donose preko 3% bruto domaćeg proizvoda. Europska komisija prepoznala je kako upravo ove industrije zapošljavaju najviše mladih, te kako je ovo tržište treće po stopi zapošljavanja u EU, a nalazi se odmah iza graditeljske i prehrambene/ugostiteljske industrije.
Prema studiji „Mapiranje kreativnih i kulturnih industrija u RH“ iz 2015., koju je proveo Ekonomski institut iz Zagreba za HKKKI (Hrvatski klaster kreativnih i kulturnih industrija), kreativne i kulturne industrije vrlo su stabilne na turbulentna ekonomska vremena i krize te generiraju značajan BDP Hrvatske, točnije 2,3% BDP-a, dok je bruto dodana vrijednost preko 6,3 milijarde kuna godišnje. U KKI u Hrvatskoj zaposleno je preko 3% ukupno zaposlenih osoba u zemlji (oko 42 tisuće), a do danas je taj broj zasigurno veći.
Strategija Europa 2020 definira osnovu europske socijalne tržišne ekonomije za 21. st. koja se treba temeljiti na pametnom (rastu gospodarstva temeljenom na znanju i inovacijama), održivom (konkurentnije gospodarstvo kroz učinkovito korištenje resursa) i uključivom rastu (poticanje visoke stope zaposlenosti uz ekonomsku, socijalnu i teritorijalnu koheziju). Upravljanje procesima u kriznim situacijama, poglavito u sferi rasta gospodarstva, stjecanja novih vještina i znanja koje će prijavitelj i partner koristiti kao predložak za projektne aktivnosti poput kreiranja inovativnih proizvoda i usluga kroz kreativne i kulturne industrije s naglaskom na baštinu te jačanje kapaciteta za uključivi rast, ujedno su i svrha projekta IN-KULTUR. Jačanje znanja i kreiranje mogućnosti stvaranja uvjeta za zapošljavanje i samozapošljavanje poglavito ranjivih skupina (mladi, žene i nacionalne manjine) glavni su ciljevi ovog projekta pa će se promovirati dostupnost kulturne baštine i tradicijskih kulturnih praksi kroz kreiranje inovativnih poslovnih modela, odnosno inovativni načini kreiranja proizvoda i usluga koje se temelje na kulturnoj baštini: stari zanati, rukotvorine, gastronomska baština, glazba, slikarstvo i dr.
Zadatak projekta je ojačati kapacitete organizacija civilnog društva (prijavitelja i partnera) i kroz volonterski program trenera kulturnih i kreativnih industrija. Zadatak projekta je i kreiranje mogućnosti za stvaranje novih radna mjesta i socijalnog uključivanja koristeći digitalne tehnologije, odnosno valoriziranje kulturne baštine kroz sustave tržišne i digitalne transformacije u cilju poticanja zaposlenosti, implementirajući nova znanja za učinkovito korištenje resursa za rast gospodarstva. Ovim projektom stvara se i platforma za krizni menadžment jer obuhvaća mapiranje strategija, procesa, mjera i aktivnosti koje se kao alternative mogu ponuditi i primijeniti u cilju upravljanja krizom i svladavanja njezinih posljedica stvaranjem novih inovativnih i održivih mogućnosti te mogućnosti uključivanja kao odgovor na potrebe lokalne zajednice.